“Door jezelf in de beller te verplaatsen, kun je effectief helpen”

Corina - Triagist

Corina triagist

6 dingen die je moet weten als beginnend triagist

Corina is al 21 jaar een vertrouwd gezicht bij de huisartsenpost (HAP) in Bergen op Zoom. Met haar betrokkenheid en grote zorghart heeft ze niet alleen haar eigen werk vormgegeven, maar ook bijgedragen aan het welzijn van talloze patiënten en collega's. Hier deelt ze haar belangrijkste ervaringen in 6 tips voor haar toekomstige collega-triagisten.

#1 Heb een zorghart

Een zorghart is essentieel, benadrukt Corina. “Bij elk telefoontje vraag ik mezelf af: hoe zou ik het vinden als dit met mijn kind of ouders zou gebeuren?” Door jezelf in de beller te verplaatsen, kun je empathisch en effectief helpen. Dit maakt niet alleen je werk makkelijker, maar ook betekenisvoller.

#2 Maak een goede start

In je eerste periode bij de HAP krijg je veel ondersteuning. Je volgt medische scholingen, krijgt coaching en traint je communicatievaardigheden. Corina: “Dit kost veel energie. Je doet dit er niet even bij. Maak ruimte in je agenda voor deze leerperiode.” De investering in jezelf is het meer dan waard!

#3 Flexibiliteit is de kern

“In dit vak moet je dienstbaar en flexibel zijn,” zegt Corina. Tijdens spoeddiensten zijn veel andere zorgverleners, zoals apotheken en huisartsen, gesloten. Dat betekent dat je soms vragen krijgt die niet direct onder spoed triage vallen. Corina herinnert zich altijd nog de woorden van haar manager: “Het komt toch op ons bordje, en je moet ernaar handelen binnen je mogelijkheden.” Flexibiliteit in denken en handelen is voor een triagist cruciaal.

#4 Onregelmatigheid = OK

Bij de HAP werk je op tijden dat anderen vrij zijn: avonden, nachten, weekenden en feestdagen. Corina waarschuwt: “Houd er rekening mee dat je minimaal 3 van de 4 weekenden dienst hebt.” Het vraagt om flexibiliteit, maar die flexibiliteit kun je ook zelf in je voordeel gebruiken. “Toen mijn kinderen klein waren, werkte ik vaak in het weekend. Nu ze zelf werken, kies ik liever voor een dagdienst.”

#5 Geven en nemen

“Als team doen we het samen, iedere dienst weer” zegt Corina. “We ondersteunen elkaar, zowel tijdens de dienst als daarbuiten. Als je bereid bent om een dienst van een collega over te nemen, creëer je goodwill. Zo krijg je ook de hulp die je nodig hebt wanneer dat nodig is.”

#6 Een dag niet gehapt, is een dag niet geleefd!

“Triagist zijn is een geweldig beroep,” vertelt Corina. Het vraagt om technische medische kennis, sterke communicatie onder druk en besluitvaardigheid. Hoewel je deze vaardigheden kunt ontwikkelen, moeten ze ook in je zitten. Corina voegt toe: “Het is een serieuze functie met veel verantwoordelijkheid, waarbij je elke dienst merkt dat je werk betekenisvol is. Spreekt dit je aan? Kom dan werken voor de leukste HAP van Nederland!”