“Het mooiste? ICT-vragen beantwoorden die collega’s eigenlijk niet durven te stellen.”

Bodil - Triagist en functioneel beheerder

Verhaal vrouw achteren triagist

Een dag in het leven van Bodil: triagist én functioneel beheerder

Bodil werkt als triagist op de huisartsenspoedpost in Breda. Het is een baan die haar uitdaagt en waar ze met veel gedrevenheid over praat. Ze is niet alleen triagist, maar ook functioneel beheerder. “Het mooiste aan dat technische deel van mijn werk? ICT-vragen beantwoorden die collega’s eigenlijk niet durven te stellen,” vertelt ze met een glimlach. 

Van bijbaan naar vaste baan als triagist

Bodil begon als receptioniste op de spoedpost, een bijbaan die ze goed kon combineren met haar studies fysiotherapie en doktersassistent. Het werk lag haar, en toen de kans kwam om de opleiding tot triagist te volgen, greep ze die meteen. In de voor haar rustige COVID-periode voltooide ze de opleiding en werd ze volwaardig triagist.

ICT? Vraag Bodil!

Naast haar werk als triagist werkt Bodil ook als functioneel beheerder: ze ondersteunt haar collega's met ICT-vragen. Bodil en haar collega Eveline, die op de locatie in Bergen op Zoom werkt, pakken alle ICT gerelateerde zaken op. “Wat functioneel beheer precies inhoudt? Daar kwam ik pas achter toen ik een keer meedraaide,” vertelt Bodil lachend. Ze vond het zo interessant dat ze het is blijven doen.

Computer says no!

Ze legt uit dat zij en Eveline ICT-vragen van collega’s afhandelen, bijvoorbeeld als een computer of telefoon niet werkt. Ze kijken eerst zelf wat er mis is en lossen problemen op waar mogelijk. Als het nodig is, schakelen ze een externe partij in, zoals een leverancier. “Soms is de oplossing eenvoudiger dan gedacht,” zegt Bodil, “zoals het herstarten van een systeem.” Het feit dat ze als triagist zelf ook de systemen gebruikt, helpt haar om de vragen van collega's goed te begrijpen. "Ook beheren we de ICT-systemen en ondersteunen we de teamleiders bij het inrichten van werkplekken voor nieuwe collega’s."

Het verschil maken als triagist

Naast het technische aspect van haar werk, blijft Bodil bovenal triagist. “Ik kom net uit de nachtdienst,” zegt ze terwijl ze beschrijft hoe een dienst eruitziet. “Als triagist werk ik op onregelmatige tijden, en ik hou ervan dat ik mensen in nood écht kan helpen. Je krijgt allerlei medische vragen tijdens een dienst. En vaak kun je mensen in paniek geruststellen. Zo had ik laatst een oudere man aan de telefoon die alleen thuis was en zich niet goed voelde. In de triage bleek dat ik een ambulance voor hem moest bellen en ben aan de lijn gebleven totdat de ambulance er was. Dan weet je: mijn werk doet ertoe.”

Triagist: vrijheid door onregelmatige diensten

Hoewel het werk van een triagist zwaar kan zijn door de onregelmatige werktijden, ziet Bodil er ook veel voordelen in. "Ja, ik moet soms verjaardagen of festivals missen omdat ik moet werken," geeft ze toe. "Maar daar krijg ik veel vrijheid voor terug. Op woensdagochtend sta ik bijvoorbeeld nooit in de rij bij de kassa." Daarnaast is Bodil een grote paardenliefhebber, en haar werkrooster geeft haar overdag de tijd om te paardrijden. “Bij een kantoorbaan ga je in de winter in het donker weg en kom je in het donker thuis. Door mijn werk kan ik overdag dingen doen die ik leuk vind.”

Haar advies aan nieuwe collega’s

Bodil heeft ook een belangrijke boodschap voor nieuwe collega’s die overwegen om triagist te worden. "Je ziet op de spoedpost veel meer acute zorgvragen dan in een reguliere dagpraktijk. Dat is voor mij een echte meerwaarde ten opzichte van het werk als doktersassistent." Ze benadrukt dat je als triagist snel moet schakelen en veel medische kennis moet hebben, maar dat het werk enorm voldoening geeft.